روایتی از آخرین دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری | از دستگاه ریشه‌کن تا پهپاد‌های اطفای حریق + فیلم شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی‌بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی شش‌هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد + تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

یک دهه انتظار برای ساخت پل جاده ارتباطی ۹  روستا با مشهد

  • کد خبر: ۱۰۸۸۱۱
  • ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
یک دهه انتظار برای ساخت پل جاده ارتباطی ۹  روستا با مشهد
از انتهای طبرسی شمالی، فقط شش کیلومتر تا مشهد فاصله دارند. ۹ روستای هلالی، برزش آباد، کنارگوشه، تبادکان، احمدآباد، هندل آباد، آویشکی، مهرآباد و شهرشهر از همین نقطه رفت وآمد که محل تلاقی سیل و خروش رودخانه و تخریب جاده است.

محدثه شوشتری | شهرآرانیوز؛ پس از هر بارانی، هول و واهمه به جان اهالی می‌افتد. آن‌هایی که غوطه ور شدن دختر هشت ساله را در سیل به چشم دیده اند، بیشتر از همه واهمه از خروش ناگهانی سیل و داغدار شدن خانواده‌ای را دارند. اهالی ۹ روستا بیخ گوش مشهد از یک جاده ارتباطی و اصلی برای رفت وآمد به مشهد و سایر شهر‌ها باید عبور کنند که نقطه‌ای از این جاده پس از هر باران خطر سیل و تلفات جانی و مالی دارد. اهالی این ۹ روستا یک دهه انتظار کشیده اند که وعده احداث پُل در نقطه تلاقی سیل با جاده اصلی عملی شود، اما همچنان چشم انتظارند و خبری از ساخت پُل نیست.

مسئولان خبردار، اما بی اقدام

در طول یک دهه گذشته اهالی درخواست احداث پُل را با ارسال نامه و استشهاد محلی به دفتر مسئولان مختلف بار‌ها مطرح کرده اند، اما نتیجه‌ای نداشته است. حالا درددل و انتظاراتشان را با ارسال تصاویر و پیامک‌هایی به شهرآرا می‌رسانند تا شاید با رسانه‌ای شدن این مطالبه، خبری از مسئولان و قول هایشان بشود.

فاصله شان تا مشهد آن قدر کم است که نرم افزار مسیریابی رسیدن به محل جاده ارتباطی تا دفتر روزنامه شهرآرا در میدان شهدا را کمتر از چهل دقیقه اعلام می‌کند. در واقع از انتهای طبرسی شمالی، فقط شش کیلومتر تا مشهد فاصله دارند. ۹ روستای هلالی، برزش آباد، کنارگوشه، تبادکان، احمدآباد، هندل آباد، آویشکی، مهرآباد و شهرشهر از همین نقطه رفت وآمد که محل تلاقی سیل و خروش رودخانه و تخریب جاده است. این نقطه از جاده البته به روستای «کنار گوشه» مشهد نزدیک‌تر است؛ برای همین اهالی این روستا به جز ترس از خطر سیل و تلفات جانی، نگران تخریب مزارع و کشتزارهایشان هم هستند.

بیمار را ۱۲ ساعت پشت سیل نگه داشتیم

محمدعلی فیض کشاورز و از اهالی روستای کنار گوشه مشهد است. می‌گوید: ما کشاورزیم و در انتظار نعمت باران، اما هر بار که آسمان به صدا در می‌آید، دل ما هم می‌لرزد که نکند سیل بیاید، مزرعه و کشتزارهایمان نابود شود و عزیزی هم از اهالی روستایمان پشت سیل بماند یا جانش به خطر بیفتد.

خاطرات تلخ این کشاورز از خروش سیل و خرابی هایش کم نیستند. تلخ‌ترین حادثه را از سال ۹۷ به یاد دارد که وقتی سیل به جاده رسیده بود، ماشین را با سرنشین هایش با خود غوطه ور کرده بود. پدر و مادر از سیل نجات یافته بودند، اما دختربچه هشت ساله شان در سیل جان داده بود.

او می‌گوید: در سیل دیگری که سال گذشته آمده بود، زنی بیمار را دوازده ساعت پشت سیل نگه داشته بودند تا سیل بند بیاید و او را به مشهد برسانند. هیچ راهی برای عبور از سیل نداشتند و هیچ پزشکی هم در روستا‌های مجاور نبود که بالای سر بیمار بیاورند.

بیمار آپاندیس داشت و از شدت درد به خودش می‌پیچید، اما همراهان نمی‌دانستند دردش چیست و چه کار کنند. جز انتظار برای بند آمدن سیل، هیچ کاری نتوانستند بکنند. بعد‌ها پزشک معالجش گفته بود که اگر فقط یک ساعت دیرتر به جراحی می‌رسید، جان می‌داد.

فیض از مسئولان درخواست می‌کند که برای احداث پل در نقطه تلاقی سیل با جاده اصلی این روستا اقدام کنند و حتی خود اهالی هم حاضر هستند که در زمان احداث بنا با کار یدی در عملیات ساخت کمک کنند.

نبود اعتبار، بهانه ۱۰ساله

روستای هلالی یکی دیگر از ۹ روستای درگیر با جاده‌ای است که نیاز به احداث پل دارد. با مهدی مقدم، رئیس شورای اسلامی این روستا، به نمایندگی از اهالی گفتگو می‌کنیم. او می‌گوید: چند سال پیش از اهالی روستا در یک استشهادنامه محلی امضا گرفتیم و در بازدید نمایندگان مجلس از روستای هلالی، درخواست هایمان را تحویل دادیم. درخواست اصلی اهالی احداث یک پل با چند دهنه برای عبور سیل و خروش رودخانه پس از بارندگی‌ها بود، اما خبری از اقدامی از سوی مسئولان نشد.

اواخر سال ۱۴۰۰ هم در جلسه‌ای که مسئولان اداره راه، منابع طبیعی، فرمانداری و استانداری حضور داشتند، درخواست احداث پل اهالی ۹ روستای درگیر با این جاده مطرح شد. در نهایت دلیل احداث نشدن پل را هزینه بالا و نبود اعتبارات بیان کردند. در سال‌های قبل هم هر بار درخواست احداث پُل مطرح شده، بهانه نبود اعتبار هم گفته شده است.

رئیس شورای اسلامی روستای هلالی این نکته را هم تأکید می‌کند که در سال‌های اخیر با خشک سالی و کمبود بارش‌ها مواجه بودیم؛ باوجوداین باز هم سیل داشتیم، اما مسئولان این مسئله را در نظر بگیرند که اگر بارشی طولانی مدت در این نقطه رخ دهد، چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد و برای روز‌ها راه ارتباطی این ۹ روستا با مشهد و مناطق مجاور قطع خواهد شد.

قفل شدن رفت وآمد

روستای برزش آباد هم روستای دیگری است که در سال‌های گذشته بار‌ها ساکنان آن با خروش سیل و بسته شدن مسیر ارتباطی، کارشان گره خورده است و چشم انتظار ساخت پل در مسیر تلاقی سیل با جاده ارتباطی شان هستند. وحید عباس نژاد، دهیار روستای برزش آباد، به خبرنگار ما می‌گوید: در همین اردیبهشت شاهد بارش‌هایی بودیم که هر بار امکان خطر سیل و تلفات جانی یا انسانی را داشت، اما خوشبختانه اندازه آب‌های روان حاصل از بارش‌ها به سیل بزرگی منجر نشد.

اگرچه هر بار که باران بارید ساکنان روستای منتهی به این جاده از تخریب و قفل شدن مسیر رفت وآمدشان ترس داشتند. بارهاوبار‌ها در سال‌های گذشته شاهد این بودیم که سیل باعث قفل شدن رفت وآمد در جاده اصلی روستا‌های چسبیده به مشهد شده است و با اینکه فاصله زیادی با شهر نداریم، دسترسی مان به درمانگاه و بیمارستان و سایر امور اداری قطع می‌شود. در این بین افرادی که برای کسب وکار در رفت وآمد هستند، بیشتر متضرر می‌شوند.

ضرورت مشارکت بین ارگانی برای احداث پل

برای پیگیری درخواست اهالی ۹ روستا که منتهی به یک جاده ارتباطی با مشهد می‌شوند و نیاز به احداث پل دارند با نماینده بخش مرکزی در شورای اسلامی شهرستان مشهد هم گفتگو می‌کنیم. او می‌گوید: درخواست احداث پل در شش کیلومتری مشهد از سمت جاده‌های روستایی منتهی به شهر از سال‌های قبل نیز وجود داشته که بعد از حادثه جان سپردن دختر هشت ساله به طور جدی‌تر مطرح شده است.

برای این منظور ازآنجایی که جاده رسیدن به امام زادگان تبادکان و یک پایگاه آموزشی سپاه نیز در این مسیر قرار دارد، این موضوع مطرح می‌شود که این نهاد‌ها هم در ساخت پل مشارکت مالی داشته باشند. در واقع اداره راه، فرمانداری، استانداری و به طور خاص اداره امور روستا‌ها همه باید در کنار هم به بحث احداث پل و رفع مشکل این جاده ارتباطی ورود پیدا کنند. برای این منظور در شورای اسلامی شهرستان مشهد هم در چند جلسه امسال این موضوع مطرح شد. درعین حال هنوز اقدام اجرایی از سوی نهاد یا اداره‌ای صورت نگرفته است.

حسین دست افشان با تأکید بر ضرورت و نیاز برای احداث این پل ادامه می‌دهد: ازآنجایی که یک کال در مجاورت این جاده واقع شده است، هنگام بارش ها، آب کال هم سمت جاده جاری می‌شود و سیل شدت می‌گیرد.

حتی پاره شدن بند‌های آب که کشاورزان بالادست اراضی به صورت غیراستاندارد ساخته اند نیز سبب تشدید این سیل و خطرات آن می‌شود. اما اگر مسیر سیل به صورت فنی با احداث پل و دهنه‌های هدایت کننده سیل احداث شود هم مشکل رفت وآمد ساکنان ۹ روستا حل خواهد شد و هم حفظ مزارع و کشتزار‌های اطراف این کال و جاده.

درخواست احداث پل باید بررسی شود

نیاز به احداث این پل در جاده روستایی را از محمد شفیعی، مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری خراسان رضوی، نیز پیگیری می‌کنیم. او به خبرنگار ما می‌گوید: در بحث احداث پل یا سایر زیرساخت‌ها در جاده‌های روستایی اگر جاده در محدوده داخل روستا‌ها قرار گرفته باشد، ساخت آن به عهده خود دهیاری‌ها است.

این نکته را به مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری خراسان رضوی منتقل می‌کنیم که جاده مدنظر که مورد درخواست ۹ روستا برای احداث پل است، خارج از محدوده روستا‌ها واقع شده است. برای همین اهالی از مسئولان توقع رسیدگی دارند.

با این توضیح، شفیعی اعلام می‌کند: در این موضوع بحث جاده‌ها بر عهده راه و شهرسازی است، اما ساخت پل منوط به این است که ابتدا نقشه برداری و بازدید‌های تخصصی انجام، اعتبارسنجی و موارد دیگر نیز در نظر گرفته و طرح مطالعاتی آن و اصل بحث احداث پل مصوب شود؛ درعین حال این درخواست اهالی برای ساخت پل و نوع زیرساخت موردنظر باید بررسی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->